B & G: 13 reasons why

#4 why no softdrinks

05/25/2017

 

 

Je kent ze  ongetwijfeld zelf ook wel: die fabeltjes of verhalen hoeveel suikerklontjes een glas frisdrank nu zou bevatten…. Maar weet je, veel meer dan de gezondheidsidealen zou het serveren van cola indruisen tegen onze kernwaarde van Home-made. Ik ben ermee opgegroeid om geen cola of andere softdrinks te mogen drinken tijdens de week & dat is een filosofie die ik graag wou meetrekken in ons restaurant.

 

Als je even terugblikt, dan is de wereld van de gebottelde commerciele frisdranken iets vrij recent & pas in volle opmars na de tweede wereldoorlog. Voor het tijdperk van de gebottelde frisdranken zag je vaak soda-fountains in de restaurants waar dan een siroop aan toegevoegd werd,… zoals bvb grenadine (op basis van granaatappel). Ook het zelf brouwen van bier in het café was “dagelijkse kost”.

 

Want net zoals “koken” is ook “brouwen” een werkwoord.  En net zoals een zichzelf respecterend kok geen potjes en doosjes opentrekt, zou een zichzelf respecterende barman ook niet zomaar blikjes & flesjes mogen opentrekken.

 

Inmiddels zijn we zo gewoon geraakt aan het drinken van die gesuikerde dranken dat we gemiddeld 96 liter softdrinks per jaar drinken. :s

 

Gezond is het sowieso niet:

In 2013 is in de stad New York een verordening voorgesteld die het doel had te verbieden in de horeca grotere porties gesuikerde frisdrank te verkopen dan 454 ml en meer dan 200 kcal. De bedoeling was het beschermen van het publiek tegen het tot zich nemen van te veel calorieën. De rechter heeft deze verordening –jammergenoeg- echter ongeldig verklaard.

 

Bovenal krijgen we veel goesting & energie uit het testen van nieuwe recepten & procedés: onze citroen-gember limonade is een vaste waarde op de kaart, maar ook ons appel-rabarber sap heeft al menig smaakpapil weten te verwennen. Elke dag ontdekken we nieuwe technieken zoas waterkefir, ijsthee’s, kamboucha, gingerbeer,… enz. waardoor de toekomst van onze snel-wisselende drankenkaart verzekerd is.

 

Dat we  géén commerciele softdrinks serveren heeft dus drie belangrijke redenen:

  1. We vinden ze niet gezond
  2. Net zoals we koken met de seizoenen, willen we ook seizoensgebonden “brouwen” met (zoveel als mogelijk) lokale ingrediënten.
  3. We willen enkel eten & drinken serveren dat we zelf bereid hebben: home-made dus.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply