Terug naar overzicht
Ondernemen (opinie)

Waarom de oven dit jaar op 360° staat...

31/12/2020
BALLS N GLORY APRIL2012 1

Met het einde van 2020 dat in ijltempo nadert, zijn we ervan bewust dat 180°C niet langer volstaat.

Waarom we tegen 2025 méér vegetarische ballen zullen verkopen dan vleesballekes? Waarom we een content-huis zijn? én waarom franchise dé coöperatieve ondernemersvorm van de toekomst is

 

27 minuten op 180°C 

Dit waren de allereerste kaartjes die we vanuit Balls & Glory drukten in april 2012. Het is zoveel méér dan een simpele kookinstructie bij een gevulde gehaktbal: het was, het is & zal voor eeuwig & altijd een duidelijke illustratie van ons DNA zijn. Belgische ingrediënten de tijd geven om te groeien & te bakken, te stomen, te smoren, te fermenteren of te rijpen. & ze erna te koop & te eet aanbieden in een hedendaags eetcafe aka winkeltje. Toen we centen nodig hadden om die droom uit te rollen -zo rond de nieuwjaarsperiode van 2012 PC (pre-corona)- namen we wel s de term "slow food, fast served" of "bringing our grandparents farm to the city jungle" in de mond. Maar geef nu toe: 27 minuten op 180°C zegt eigenlijk al genoeg.

Nu 8 jaar later is het lang nog niet de tijd om terug te blikken, als in een soort van nostalgisch bui, ons wentelend in de gouden palmen of mercurius-prijs die we in de wacht sleepten. Ons te lauweren met ons pionierschap in de fast-casual, of met het aantal likes op alom-overheersende social media.

Het afgelopen jaar kregen we als onderneming een "serieuze djoef tegen ons bakkes". Maar hey: we lezen veel goeds & jullie doen delivery zeker?- leek in 1 slag alles te relativeren.
Was het maar zo makkelijk.

1 click verwijderd van uw bord

Maar in nood kent men z'n vrienden, op bivak ontstaan er mooie vriendschappen, & ontbering scherpt de geest. Onze zelfstandige uitbaters hebben zich het afgelopen jaar gesmeten om als "last (wo)man standing" hun "winkel" open te houden. Er ontstonden initiatieven waarbij we zorgverleners ballekes serveerden, onze web-shop werd een logistiek hoogstandje om elk van jullie in België of Nederland ballekes & stoemp aan huis te kunnen leveren. én er werd vooral vastgehouden aan wat ons bindt: de ingrediënten van onze boeren omtoveren tot lekkere gerechten & u het gemak en snelheid van de click of de blik aanbieden. U vraagt, wij draaien (& we leveren)

We moeten mee met de grote jongens: de grotere ketens, de grote platformen, de soms onmogelijke wensen. Maar we zijn fier om sinds dag 1 te partner-en met oa. Deliveroo, foodbag & mealhero, maar tegelijkertijd zéér stevig in onze schoenen te staan door het fijne & fijnmazige netwerk van winkels.

Winkels die ons op vandaag een blik gunnen hoe onze winkels er in de toekomst misschien zullen uitzien:
"delivery-only", open dark kitchens, handige pick-up-points & een leuke Wim's Deli-etalage.

Samen sterk & groei door lokale franchisenemers

Maar laat er geen twijfel over bestaan: oh, wat kijken we samen met onze franchise-nemers keihard  uit om terug restaurant te  houden. Ons & hun talent voor gastvrijheid terug te tonen & te beleven. Ik heb er alvast uit geleerd dat de keuze om onze restaurants te runnen met lokale helden, ervoor gezorgd heeft dat we niet alleen sterker staan, maar dat er mooie lokale initiatieven ontstaan: ze stond er in Leuven een 3 gangen kerstmenu klaar tijdens eindejaarsperiode met soep van de lokale soepbar, onze ballen & een nutella-bal in collab met de lokale patissier.

Franchise helpt ons lokaal & persoonlijk te ondernemen. Maar we bundelen de krachten waar nodig: centrale boerderij, training, verpakking & design, marketing, de voortdurend veranderende digitale omgeving & last but not least: gerechten & ingrediënten toekomstgericht gaan verbeteren door een voortdurende product-ontwkkeling.

 

In 2021 zetten we in op groei & verwelkomen we nieuwe enthousiaste horeca-ondernemers in België & Nederland
met kleine(re) wendbare oerdegelijke Balls & Glory winkels als kloppend keuken-hart van uw stad.

De toekomst is plantaardig(er)

Het wordt één van onze grootste "werven" voor 2021. Blijvend inzetten op duurzaamheid van onze voedingsketen.

Bestaande dingen aanhouden:  zero-foodwaste in onze restaurants. Door een super beperkt & seizoensgebonden menu, géén commerciële softdrinks, het aanbieden van gratis water & fruit op de tafel (of in uw delivery-zak)

Uiteraard staat de collab met boerin Mieke & worstenmakers Noyen hier centraal. Samen bouwen we aan duurzame(re) varkenshouderij met respect voor de boerin & het dier. Een moeilijk evenwicht, maar stap voor stap zien we dat onze inspanningen lonen: lokale voeding, eigen biggen & geen pro-actieve medicijnen. Nose-to-tail verwerken van varkens, en géén foodwaste: geleerd van mijn vader: vlees is een bijzonder goed.

Vandaag is reeds 1 van de 4 ballen die we verkopen vegetarisch & dat aantal zal alleen maar vergroten.

We slaan de handen in elkaar met denktank proef om groentenballen te maken zoals wij het willen: puur, vol groenten, lokaal, eiwitrijk, superlekker & gestoeld op eeuwenoude fermentatietechnieken. Iets om naar uit te kijken!

Het pure, additief-vrij & non-processed is onze tweede natuur, én ohlala, wat is onze ontgoocheling groot als we de explosie van vleesvervangers zien verschijnen. Vanuit altruïstisch & diervriendelijk standpunt een zegen natuurlijk:
maar qua eco-systeem & voedzaamheid toch niet altijd dé juiste richting als je het mij vraagt.

Waarom maken we geen tv-show?

Duizenden Vlamingen & Brusselaars hebben in 2020 de geneugten van het zelf koken ontdekt. In maart zetten we voorzichtig onze eerste stappen om samen met u te koken via facebook-live, we herdachten het format een beetje, evolueerden naar korte IG-tv content van 4 minuten, & ondertussen hebben we met menig gezin, bedrijf of vereniging digitaal samen achter de potten gestaan nadat u een gepersonaliseerde box ingrediënten bij u thuis kreeg. Dat we tijdens de eindejaarsperiode met het Nederlandse Aviko maar liefst 10 000 (hobby-)koks samen lieten koken & genieten, was voor mij hét toppunt van het jaar. Het voelde alsof ik samen met Viv (co-host) aan het koken was voor een overvolle feestzaal, waar iedereen terecht kon voor interactie, vragen & - natuurlijk- het delen van het resultaat. Dat voelt goed, zéér goed.

Balls & Glory stond voor mij -so-far- altijd los van het TV-maken.  2021 wordt het jaar waarin we ook deze grens doorknippen. Want ik wil maar 1 ding: dat mensen lekker & gezond eten, nieuwe mensen ontmoeten & bovenal genieten, -zich een beetje amuseren in het leven- We houden u graag op de hoogte van die plannen.

 

a 360°-approach, dus.

Corona heeft ons danig door elkaar geschud, en het schudden is nog niet achter de rug.

Maar we zijn weerbaar, in alle richtingen. Wij gaan voor de 360°, zolang u maar die oven op 180° houdt,
dan voorzien wij die van ballen & glory.

Wim,