Wat is franchise?
Naast de officiële definitie van de Europese Commissie bestaan er tal van bepalingen van franchise. De rode draad doorheen al deze bepalingen zijn ideeën als commercieel succes, knowhow, gedeelde winst, onafhankelijkheid van de partijen, samenwerking, partners, netwerken en ten slotte het samen zoeken naar winsten.
Franchising is een samenwerkingsmethode tussen twee onafhankelijke partners, waarbij de eerste, de franchisegever genoemd, aan de andere, de franchisenemer, mits betaling en onder welbepaalde voorwaarden een commerciële formule of productiesysteem dat hij op punt gesteld heeft en dat zijn bewijzen geleverd heeft, ter beschikking stelt.
Franchising is van toepassing in praktisch alle domeinen en bijna alle sectoren van de economie. Het is geen doel op zich: slechts die ondernemingen die het systeem eerst en vooral als een ontwikkelingsstrategie beschouwen kennen succes. Om dezelfde redenen zullen alleen de zelfstandigen slagen in franchising, zij die franchising beschouwen als een kader waarbinnen hun ondernemingsproject met kracht tot uiting kan komen en niet als een schuilplaats voor hun eigen zwakheden of als verzekering tegen risico’s.