Waar hedde goesting in :)
Wim Ballieu opende meer dan 10 jaar geleden de eerste vestiging van Balls & Glory in Gent. Op het menu? Gevulde gehaktballen met stoemp. Het bedrijf draagt de korte keten hoog in het vaandel: zo werkt Balls & Glory samen met lokale boeren voor haar ingrediënten.
In een notendop
- Fast casual food-concept dat draait rond gevulde gehaktballen en stoemp
- Al 5 vestigingen in Vlaanderen
- Korte keten: zoveel mogelijk lokale ingrediënten op de menukaart
- Wim Ballieu is de oprichter en chef
Waarom Balls & Glory?
De fast casual food-concepten rijzen de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Maar toen het eerste Balls & Glory-restaurant 11 jaar geleden opende, was de Belgische restaurantscène nog niet echt vertrouwd met fast casual. Nochtans zijn zulke restaurants niet complex:
“Lekker eten aan een schappelijke prijs, dat is de essentie. Met Balls & Glory kozen wij als centraal gerecht voor een klassieker in de Belgische keuken: gevulde gehaktballen met stoemp. Met dat pioniersplan verschenen wij in 2012 in het nog prille fast casual-landschap.” – Wim Ballieu, oprichter Balls & Glory
Activiteit
Ondertussen telt Balls & Glory 5 vestigingen: Gent, Antwerpen, Mechelen, Sint-Niklaas en Leuven, waarbij de eerste 4 uitgebaat worden door franchisenemers. Eten kan uiteraard ter plekke in een gezellige setting, maar ook afhaal en delivery zijn stevige pijlers.
“We trekken de kaart van de korte keten; we werken voor ons varkensvlees en polderaardappelen samen met lokale boeren zodat zij makkelijker een afzetmarkt in de stad vinden. We kozen al vroeg voor partnerships met franchisenemers om horeca-ondernemers de kans te geven om via ons model een eigen zaak uit te bouwen.” – Wim Ballieu, oprichter Balls & Glory
De foodtrucks & retail (zoals Foodbag) verstevigen de bereikbaarheid van Balls & Glory. Bedrijven kunnen de Balls & Glory-truck bijvoorbeeld inhuren voor hun personeelsfeest of je kan de truck ook terugvinden op een zomerse festivalweide.
Team
Elke Balls & Glory-zaak stelt gemiddeld zo’n 6 mensen tewerk, in een combinatie van vaste krachten aangevuld met jobstudenten. Natuurlijk waakt oprichter Wim Ballieu over het merk. Hij verscheen al in verschillende kookprogramma’s en bracht ook al een kookboek op de markt. In zijn rol als conceptbewaker bij Balls & Glory heeft hij vooral oog voor wat op de menukaart komt, voor de rekrutering van de franchisenemers en voor de kwaliteit van het eten en de service die zij afleveren.
Het Balls & Glory-hoofdkwartier fungeert als een dienstenbedrijf waarbij de menu-engineering (Omar), marketing (Sarah), finance-ondersteuning (Tom) en coaching/training (Wim) de voornaamste pijlers zijn. Vanuit deze structuur wordt bovendien ook sales & rekrutering voorzien (Elke).
Tractie
De lekkere boerenkost van Balls & Glory lokt een zeer gevarieerd publiek: van studenten en jonge werkenden over toeristen en shoppers tot families en bedrijven. Dat brede publiek is de basis geweest voor de organische groei van het concept doorheen de jaren: de eerste vestiging opende in Gent in 2012. 11 jaar later staan er 5 restaurants op de teller.
Die vrij lange historiek heeft Balls & Glory op de kaart gezet binnen de fast casual food-scène. Het merk ziet zich dan ook tegelijk als pionier en als gevestigde waarde:
“Een gevestigde waarde omdat we al meer dan 10 jaar bezig zijn en een mooie groei in vestigingen hebben opgetekend. Een pionier omdat we de laatste trends blijven volgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het korte-ketenverhaal.” – Wim Ballieu, oprichter Balls & Glory